vrijdag 24 april 2020

Reset College van B&W Bergen op Zoom

Beste democraten,

De corona-crisis grijpt in op het vertrouwde. Zuur voor wie geen werk heeft. Verdrietig voor wie een dierbare moet missen. Vreemd voor velen omdat het anders gaat. Nieuwe situaties vragen om een andere manier van denken en doen.

De raadsfracties in Bergen op Zoom zijn, als eerder gemeld, bezig met een zogenaamde ‘reset’  gericht op een ander college met een programma (focusakkoord) dat de schuldencrisis het hoofd gaat bieden. Na wat hick ups door de coronacrisis is dit proces weer opgestart. Het is nu een ander soort proces dan het gewone handjeklap na de verkiezingen.  Het spreekt niet voor zich. Het is wennen. Het is anders.

Kan Bergen op Zoom anders? Bezuinigingen in plaats van geld uitgeven? Kan de Gemeenteraad op een andere manier werken, minder verdeeld, meer op hoofdlijnen? Kan het College meer op de inhoud en minder politiek functioneren? Kan het allemaal effectiever, efficiënter en sneller?

D66 vindt dat we de problemen van morgen niet kunnen oplossen met de aanpak van eergisteren en vindt het ook dat het niet past om ons te onttrekken aan de verantwoordelijkheid door gewoon maar TEGEN te roepen.

Net als alle fracties minus 1 willen we bouwen we aan een college dat bestaat uit een mix van mensen die de dossiers kennen en er met frisse en daadkrachtige blik tegenaan gaan.

Complexe problemen verleiden vaak tot simpele oplossingen. Quick fixes, zoals boos worden, schuldigen aanwijzen en naar het verleden wijzen. Of simpele oplossingen aandragen, want uitgetekend op een bierviltje ziet de wereld er overzichtelijk uit.

Volgende week gaan de raadsfracties zich over de financiën buigen. De uitgestapte fractie zal hier niet aan meedoen. Wij willen wel meedoen aan het bouwen van een verantwoorde toekomst voor de gemeente Bergen op Zoom.

Volgende week, vanaf begin maand mei, volgt meer nieuws.

Fractievoorzitter, Carinne Elion-Valter