Ufuk Cuman – “Duurzaamheid is een cultuur die moet doordringen in de gemeentelijke organisatie”

Raadslid - focus Commissie Stad & Ruimte

Bergen op Zoom is de stad waar ik geboren en getogen ben en waar ik me thuis voel. Vanuit mijn bestuurskundige achtergrond ben ik altijd breed geïnteresseerd geweest in de lokale politiek en ben nu al vier jaar gemeenteraadslid. Als raadslid wordt mij vaak gevraagd waar D66 zich voor inzet. De verwachting is dan vaak een kort en behapbaar antwoord. Helaas heb ik niet een ultiem antwoord. Er is helaas geen simpel antwoord op alle complexe problemen waar we ons hard voor maken. D66 heeft wel een verhaal en een heldere visie over Bergen op Zoom. Ik heb me voor de tweede raadsperiode kandidaat gesteld om deze uit te dragen.

Iedereen kent het gevoel wel van thuiskomen na een vakantie. Je voelt je terug in een veilige en vertrouwde omgeving met bekenden. Je denkt dan terug aan de steden waar je bent geweest en maakt een vergelijking. Wat is beter hier? Wat is beter daar? Bewust of onbewust zoeken we naar antwoorden. De gebouwen maken onze stad. En die stad moet levendig zijn en een divers woonaanbod hebben die tevens ook betaalbaar is. Een stad moet authentiek zijn en een plek zijn waar je je thuis voelt.

Een feit is wel dat de kwaliteit van wonen en ergens thuis voelen geen vanzelfsprekendheid is. Wij hebben niet de garantie dat we de standaarden van vandaag morgen ook hebben. Om deze reden is duurzaamheid belangrijk voor D66. Ik zie duurzaamheid niet als een project of een verkiezingsbeloften die we kunnen afvinken. Duurzaamheid is een cultuur die moet doordringen in de gemeentelijke organisatie en alle haarvaten van de samenleving. Naast duurzaamheid is ook transparantie een belangrijk onderwerp voor D66. Een gemeentebestuur die goed communiceert, transparant is en eerlijk handelt.

Voor de komende periode zal ik me voornamelijk inzetten op de onderwerpen die vallen onder stad en ruimte. Bergen op Zoom is op het gebied van ruimtelijke ordening veel veranderd en de komende jaren zal dit zich doorzetten. Denk aan de wijk Gageldonk die een complete verandering ondergaat, de nieuwbouwhuizen en nieuwe wijken, de Zeeland die in rap tempo zich uitbreidt, de ‘facelift’ van het stationsgebied en de binnenstad. Ook deze veranderingen zijn geen vanzelfsprekendheid. Om een levendig stad te zijn, is het belangrijk dat we investeren in sociale structuren binnen onze gemeente en voorzieningen die onze wijken en dorpskernen vitaal houden. Verder zal ik me inzetten om te komen tot lagere lasten voor de inwoners van Bergen op Zoom.